موضوع: "فرق و ادیان"
دلایل پیدایش عرفان های کاذب
صرف نظر از دلایل اختصاصی شکل گیری هر یک از جنبش ها دلایل کلی ای وجود دارد که به کمک آن ها می توان از نگاهی آسیب شناختی به چند و چون پیدایی و گسترش این جنبش ها پرداخت. مهم ترین این دلایل عبارتند از:
1- بحران های هویت دینی در مدرنیته
1-2 تنزل عقل گرایی رنسانس به علم گرایی و سپس درک مکانیکی از جهان
1-2 اخلاق مدرن شامل غریزه گرایی ، مصرف گرایی، سرپرستی، تنوع طلبی و…
1-3 نیاز به امر قدسی
2- نادیده انگاری برخی از امور فطری معنوی و قدسی یا عدم تأمین مناسب آن ها
3- بحران بی توجهی یا کاهش توجه به حقوق زنان
4- رشد بی رویه و خود سرانه سرمایه داری و تبعات ناشی از آن
5- حرکت به سوی صلح جهانی به دلیل نفرت عمومی از جنگ
6- نیاز به تشکیل گروه به سبب ترس از تنهایی نهفته در ماهیت مدرنیته
7- شرایط ظهور شخصیت های فرهمند به دلیل بحران های جهانی
همان طور که از این دلایل بر می اید ، به دنبال رشد روز افزون و تحول گرایانه ی مدرنیته و جای گزین شدن نگاه مکانیکال به نیاز آدم و در پی آن تغییر الگوهای زندگی، روند غریزه گرایی، معرف گرایی و تنوع طلبی با سرعت سر سام آور به پیش رفته و توجه به نیاز به امور فطری و قد سی کم رنگ تر شده است و زمینه خوبی برای عرفان ها پدید آمد[1]
امروزه در کشور ما افزون بر گروه ها و فرقه های سنتی، گروه های نو ظهور به نام عرفان و معنویت با جاذبه های مادی و نفسانی و شهوانی زیادی پیدا شده اند و هر روز با شیوه های مختلف به جذب تشنگام معنویت و عرفان می پردازند و سر چشمه این آیین های نو ظهور عموما در غرب است. اما می توان منشأ اصلی برخی از آن ها را از شوق به ویژه هندوستان دانست. اما همین آیین های شرقی و تأثیر از نظام ارزشی غرب اند و بر بستر مدرنیته روییده اند. به همین دلیل معنویت مورد ادعا با معانی و ارزش های آن ها کاملاً سازگار است شکاکیت معنوی، عقلانیت ابزاری، دین ستیزی سکولاریسم، پلورالیسم و لیبرالیسم از مبانی مدرنیته غرب است که در معنویت و عرفان های کاذب به طور صرحی یا صنفی وجود دارد[2]
ما هاریش باهش در کتاب دانش هوشیاری خلاق می گوید: « شما نمی توانید دیگران را تغییر دهید» سپس موضع و دیدگاه خود را عوض کنید و بدی ها را از نو نگاه کنید زیبا ببینید، خوب بنگرید، همه چیز قابل تحمل و خواستنی می شود. همه تغییرات شگفت انگیز و تحول خلوتی که روی آن تأکید می شود چیزی جز تغییرات در بینش نگرشی نیست البته این مطلب تا جایی درست است. ولی قدرت انسان در تغییر محیط را نادیده گرفته است و انسان را عاجز می انگارد و ناتوان می سازد. معنویت های نوظهور تنها در قالب همین متمدن به کار می آید و راه مستقلی را که خارج از این قالب باشد به انسان نشان نمی دهد افراد را تنها برای سازگاری و تحمل همین فرهنگ و وضع موجود آماده می کنند و سطح توانایی و آمادگی او را برای زیستن در همین چارچوب افزایش می دهد[3]
در روزگار ما کانون های وابسته به سرمایه داری ترجیح می دهند انسان ها ارزش وجودی خود را شناسند. تا هوای عزت و شرافت بر دلشان بورزد و به انحراف طبیعت گرایانه بشر دامن زده و می کوشند تا راه طبیعت را همانند راه فطرت بیارایند و با هزاران فرقه ای که به نام معنویت و عرفان ساخته اند انسان را به حیرت مضاعف فرو کشد و این ظلم پنهانی است که به لباس مکرر و حیله در آمده و زنجیر استضعاف و بردگی را در روپوشی از حریر معنویت و اطلس عرفان به دست و پای انسان معاصر بیاویزند.
تمدن جدید در قرن بیستم وضعیت بسیار ناپایداری را تجدید کرد و طراحان تمدن و نیروهای سلطه گر آن تصمیم گرفتند که آن را به نقطه قوت خود تبدیل کنند. پس به این نتیجه رسیدند که از معنویت در راستای ترمیم و تقویت استیلای خود بهره برداری کنند. برای دستیابی به این هدف معنویت ویژگی های بسیار مناسب و ارزشمندی داشت، ابزار جذابی بود و اقبال عمومی هم با آن موافق است و نیز شامل موضوعاتی بود که تمام ابناء بشر در طول تاریخ و عرضی جغرافیا به آن دلبستگی داشتند و می توانستند زمینه ساز مقبولیت سلطه ی فرا فرهنگی و جهانی باشد.[4]
در دهمی آخر قرن بیستم بحران های روانی و اجتماعی به طور گسترده ای دامن گیر بشر شد. بشر چاره ای جز بازگشت به فطرت خود و توجه دوباره به معنویت و خدا نداشت تا بتواند از این وضعیت خود را رهایی داده و به دورن خود پناه ببرد و جهانی دیگر را تجربه کند.
بشر در جست و جوی بینشی دیگر نسبت به خود و جهان هستی و زندگی بود اما انحراف موجود سبب شکل گیی فرقه های رنگارنگ معنویت گرا شد. معنویت های نو ظهور با ارائه ی مدیتیشن های گوناگون دقایقی متفاوت را در زندگی انسان مدرن ایجاد می کنند و آن ها را از روزمره بودن بیرون آورد و به امور هم چون روح بیاندیشید[5].
این نیاز سبب شد بشر به هر معنویتی چنگ زند و به صحت و درستی و یا انحرافات آن دقت نمی کند. این موضوع سبب استفاده سود جریان و انحراف جامعه بشری شده است.
محققین:رقیه حسنی منش، سعیده اعتمادی فر،
فاطمه پیروزبخش ، فاطمه زارعی
فرم در حال بارگذاری ...
از زمان بعثت پیامبران گروه هایی بودند که خلاف دین عمل می کردند ، افراد جامعه را گرد خود می آوردند. این انحراف در ادیان مختلف باعث به وجود آمدن فرقه های کاذب و دروغین شد. بعد از ظهور اسلام و نیز در دوران ائمه اطهار (ع) فرقه های بیشتری شروع به فعالیت کردند و گرایش به آن ها بیشتر شد به خصوص در دوران غیبت فرقه گرایی افزایش یافت. از جمله عرفان کاذب اشو، سای بابا، تصوف، اکنکار و بهاییت ، بابیت، رام الله ، عرفان سرخ پوستی و شیطان پرستی و … که این فرق به دو دسته تقسیم می شوند . گروهی از قدمت بیشتری برخوردارند و ریشه هایی در زمان های گذشته دارند مانند تصوف و شیطان پرستی و بابیت و…
گروه دیگر فرقه های نو ظهور که بعد از دوران غیبت پا به عرصه ظهور گذاشته و شروع به فعالیت کردند مانند فرقه های اشو، اکنکار، رام الله، سای بابا . از میان این فرقه های نو ظهور ، عرفان اشو از موفقیت قابل توجهی برخودار است.
اشو عرفان خود را از سال 1963 علنی کرد و سخنرانی ها و روش های مراقبه خود را آغاز کرد و در سال 1974 با ایجاد اردوگاه مونت آبو در شهر پویای هند، رسما فعالیتش را به عنوان یک مبلغ آغاز کرد و چون مونت آبو در شهر پویای هند از بزرگ ترین مراکز معنوی جهان به شمار می رفت، مردم از سر اسر جهان به خصوص از جهان غرب به سوی اشو رهسپار شدند و به مدت بیش از 35 سال به تعلیم و تربیت کسانی که به نزدش می آمدند پرداخت و اکنون نیز فعالیت های خود را ادامه می دهد. اما او در بعضی از مناطق مانند ایران شناخته شده نیست و او به عنوان یک مرد بزرگ و ادیب می شناسند و از گمراهی او آگاهی کافی ندارند.
محققین:رقیه حسنی منش، سعیده اعتمادی فر، فاطمه پیروزبخش ، فاطمه زارعی
یک نظر برای این مطلب وارد شده . جهت دیدن نظر ، وارد سامانه شوید. در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
یک نظر برای این مطلب وارد شده . جهت دیدن نظر ، وارد سامانه شوید. در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
یک نظر برای این مطلب وارد شده . جهت دیدن نظر ، وارد سامانه شوید. در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
ل و نشر اندیشه ها از طریق گفتن یا نوشتن دشوار است و تعداد محدودی ازمردم با آن ارتباط برقرار می کنند. اما نمادها به راحتی جایگاه خود را در فرهنگ عمومی پیدا می کنند . نمادهای شیطانی در گستره بسیار وسیعی در همه جا وجود دارد .
2- مدل زندگی نامناسب و میل به اعتراض: مدل زندگی امروز بشر با نیازهای حقیقی و اساسی، تمایلات طبیعی، استعدادهای نهفته درون و ساختار و هدف آفرینش انسان مغایرت دارد. دراین میان افرادی بیش ازدیگران رویارویی با این تعارضات را سهمگین می بینند و از آن شگفت زده و با آن درگیر می شوند. از همین جاست که میل به اعتراض و نیاز به فریاد برآوردن و سرکشی در آنها شعله ور می شود.
3- هیجان : مدل زندگی یکنواخت امروزی برای همه مردم فرساینده و خسته کننده است از این رو به دنبال هیجان اند و فضای شیطان پرستی به ویژه موسیقی متال این هیجانات سرکش را به طور کور و با کنترل بیرونی می پذیرد . داد و فریاد ، تحرک ، مواد مخدر ، داروهای روانگردان ، زیر پاگذاشتن ارزشهای انسانی و اخلاقی همه و همه لحظاتی متفاوت را ایجاد می کند .
4- شیطان درون : در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم که قلب هر انسان دو گوش دارد بر گوش چپ شیطانی نشسته و همواره به سوی شر و پلیدی دعوت می کند و بر گوش راست فرشته ای است که به خیر و نیکی می خواند .[1]
5- قدرت : توهم قدرت برای زندگی از دوره زندگی بروی انسان تا کنون موجب جذابیت و گرایش به شیطان پرستی بوده است . در حالی که قدرت شیطان بسیار ناچیز و تنها در حد وسوسه انگیزی و ایجاد پندارهای دروغین و نادرست است . بنابراین شیطان نه تنها رقیب خداوند نیست ، بلکه حتی رقیب انسان هم نیست و فقط در چارچوب قوانین الاهی و به اذن او می تواند کارهای محدودی را انجام دهد . «سلطه او تنها بر کسانی است که نفوذ خود را بر خود می پذیرد و او را شریک خداوند می پندارد . » [2]
معصومه عباسی
There are 2 comments on this post but you must be logged in to see the comments. در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
” lang="FA">عقاید آنها و علل گرایش افراد به این فرقه ضاله
شیطان از ماده شطن، به معنی مخالف میباشد، و به هر موجود طغیانگر و مخالفی گویند، خواه ازانسانها باشد یا از جن و یا از حیوانات. به عبارت دیگر، شیطان یک عنوان است که معمولا به موجودی به نام ابلیس صفت داده میشود.
ابلیس جنی بوده است که از خدا نافرمانی کرده است. شیطان پرستی به معنای عام یعنی اطاعت از شیطان و پرستش آن به عنوان معبود است. امروزه گروههای مختلفی به عنوان شیطان پرست مطرح هستند که باید گفت اینگونه انحرافات نه تنها تازگی ندارد که بعضی به آن پیشینه هزارساله میدهند و دلیل آن را پرستش هر موجود دارای قدرت از سوی مردمان هزارسال پیش و یا وجود دو خدای ضدهم یعنی خدای خیر و شر در اندیشههای پیشینیان میدانند.
شیطان پرستی یک حرکت مکتبی،شبه مکتبی و یا فلسفی است که هواداران آن شیطان را یک طرح و الگوی اصلی و قبل از عالم هستی میپندارند. آنها شیطان را موجودی زنده و با چند وجه از طبیعت انسان مشترک میدانند.
عموم شیطان پرستان به جای اطاعت از قوانین الهی و اخلاقی بر پیشرفت فیزیکی خود با راهنماییهای موجودی مافوق با قوانین خاص تمرکز دارند و از باورها و گرایشهای ادیان گذشته مخصوصا ادیان ابراهیمی و مسیحیت و اسلام اجتناب میکنند و به جای خدا محوری گرایش به خودپرستی دارند و با الگوگیری از مکتب ماتریالیستی و اومانیستی، خود محور وجادو محورند وخود را در مرکز هستی و قوانین طبیعی می بینند و بعضی دیگر شیطان را خدا میدانند و به پرستش آن روی میآورند.
در کشور ما شیطان پرستی تحرکات و فعالیتهایی را به صورت مخفی و زیرزمینی آغاز کرده است.سبک تبلیغ آنها کمتر عقیدتی است و بیشتر از راه پارتی و مهمانیهای شبانه صورت میگیرد که در آن انواع مشروبات الکلی و آمیختگی پسران و دختران و موسیقی بیریشه جاز که از موسیقی یهودی گرفته شده و قرصهای روان گردان و موادمخدر مانند شیشه وکوکائین وجود دارد!
نکته حائز اهمیت آن است که علی رغم عدم استقبال عمومی از عضویت در گروههای شیطان پرستی، آموزهها و تعالیم گمراه کنندهای توسط ایشان و به وسیله ابزارهایی که در اختیار ایشان توسط قدرتهای بزرگ سیاسی قرار گرفته منشر شده و این گروهها در سراسر جهان همواره به عنوان کانون فحشا و فساد شناخته میشوند.
منبع ره توشه جوانان/آقای رحیمی/انتشارات قلم مکنون
نویسنده معصومه عباسی
There are 2 comments on this post but you must be logged in to see the comments. در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)