اگر درس را خوب حفظ کنی و آن را خوب بخوانی ولی مباحثه نداشته باشی، یقین بدان که مطالب کتاب، مدت زیادی در ذهن و حافظه تو باقی نخواهد ماند، مباحثه کردن فواید زیادی دارد، زیرا در هنگام بازگو کردن، هم گوش تو یک بار دیگر مطالب را می شنود و هم زبانت بار دیگر بازگو می کند، همچنین مجبور خواهی شد که قبل از این که ساعت مباحثه شروع شود، کتاب را به دست بگیری و مطالب آن را به دقت مطالعه نمایی.
در بعضی موارد دیده شده است مثلاً در سرکلاس مطلبی را نفهمیده ای، و استاد درس را هم چنان می گوید و پیش میرود وتوآن قسمت را نپرسیدهای و از کنار آن به راحتی گذشته ای،
ولی زمانی که پای مباحثه به میان می آید، بار دیگر آن مطالب را مرور کرده و سعی خواهی کرد که آن را بفهمی و درک کنی و برای هم مباحثت توضیح دهی، و اگر بازهم مطالبی براتی نامفهوم بود با مراجعه به شرح هائی که در این زمینه نوشته شده است یا باگوش دادن نوار درسی و یا با سؤال کردن از دوستان خود، آن را به طور کامل فراگیری، در حالی که اگر مباحثه نبود، ناگزیر نمی شدی به آن قسمت از کتاب که متوجه نبودی مراجعه کنی….
ادامه دارد….
منبع:کتاب آفات الطلاب/شاکربرخوارفرید
سلسله مباحث حوزوی
صص:11و31و77و118
فرم در حال بارگذاری ...
یک نظر برای این مطلب وارد شده . جهت دیدن نظر ، وارد سامانه شوید. در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)