"sans-serif";mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin;mso-hansi-font-family:Calibri;mso-hansi-theme-font: minor-latin;mso-bidi-font-family:Arial;mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:FA” lang="FA">عید خون همان « عید اضحی» به معنی قربانی کردن است. در سرزمین منا با قربانی گوسفند، من به ما تبدیل می شود، زیرا فلسفه عمل حج گزار و قربانی کننده این است که او با تمسک به حقیقت «ورع» گلوی دیو طمع را می برد و آنچه از قربانی به خدای سبحان می رسد، گوشت و خون نیست، بلکه روح کردار و جان عمل (تقوا) است و حاجی وارث ابراهیم خلیل الرحمنA است که اسماعیل نفسش را به قربانگاه می برد و آن را ذبح می کند و لقاء الله می رسد. این سخن رهبر فقیدمان است که فرموده است: عید سعید قربان، عیدی است که انسان های آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می اندازد، قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیاء و اولیاء می دهد.
منبع: صحیفه نور، امام خمینی w، ج 18، ص 87.
قربانی در منا مقدمه رسیدن به غدیر است؛ چرا که اگر هوای نفس در منا قربانی نشود، در غدیر خم تسلیم حق شدن مشکل است و حضرت ابراهیم A با ذبح اسماعیل مسلمانان را بیمه کرد که به جای فرزندانشان، گوسفند قربانی کنند و حضرت محمدa بشریت را بیمه کرد که به جای پیروی از ناحق از حق که همان علی است، تبعیت کنند، و این چنین از پیوند قربان با غدیر، دین کامل شد.
منبع: کتاب غدیر حلقه وصل نبوت و امامت، اداره تبلیغات سپاه، چاپ اول، آذر 87.
در فضیلت این ایام همین بس که امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضاA فرموده است: در هنگام قیامت، چهار روز آرایش کرده نزد خدای سبحان می آورند: روز قربان، روز فطر، روز جمعه، روز غدیر.
منبع: مسند امام رضاA، ج 2، ص 17-1.
فاطمه آقایی
فرم در حال بارگذاری ...
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)