Download: saedpor.doc
در حال دریافت: saedpor.doc چکیده مقاله"دیدگاه دانشمندان غرب در خصوص ماهیت علم و دین "
استاد راهنما:
سرکار خانم میرزایی
پژوهشگر:
راضیه سعیدپور
اردیبهشت 1395
چکیده
«علم و دین در حیات معقول» تلاش عالمانه ای است برای درک درست و منطقی بستری که انسان از مسیر آن می¬تواند به هویت حقیقی خویش نائل شود. از آغاز تاریخ بشر، علم و دین با اشکال گوناگونشان با هم بوده اند. علم و دین هیچ گاه با هم جنگی نداشته اند، بلکه اگر جنگی بوده، بین دانشمند و متدین بروز داشته است. این دو قشر بودند که بدون دلیل با یکدیگر جنگیدند، غافل از این که این دو حقیقت، مکمل یکدیگر بوده و هستند. دیدگاه های مختلفی درباره ی ایمان و عقل وجود دارد. اولین دیدگاه، دیدگاه کلاسیک (تصدیق به وحی) است که یکی از رایج ترین دیدگاه ها درباره ماهیت ایمان و رابطه ی آن با عقلانیت می¬باشد که از سوی متفکران رسمی کلیسای کاتولیک و در رأس آن ها دیدگاه توماس آکویناس مطرح شده است. دومین دیدگاه، دیدگاه کاتولیکی است که با تصویری نوین از خدا، ریشه در دین زدایی را بخشکاند و ایمان را به گستره اجتماع بازگرداند. سومین دیدگاه، دیدگاه پاسکال یعنی ایمان مشروط است که پاسکال درباره ی وجود خدا برهانی اقامه نمی¬کند بلکه مدعی است که در پرتو نیروی الهام بخش قلبش به شرطیه ای دست پیدا کرده است که هر انسان منصف و باهوش را به سوی ایمان دعوت می¬کند. دیدگاه چهارم، دخالت اراده در قلمرو عقل است که ویلیام جیمز یکی از طراحان اصلی مکتب پراگماتیسم و در واقع مبدع و بنیان گذار این مکتب است. این مکتب ابتدا در آمریکا به وسیله ی جیمز مطرح شد و معیاری مناسب برای توجیه اعتقادات دینی نیست و اعتقاد دینی نمی¬تواند و نباید بر مبنای عقل استوار باشد. در بحث رابطه ی علم و دین از منظر تاریخی
می¬توانیم از سه مرحله ی متمایز سخن بگوییم که مرحله ی اول، دوران گفت و گوی بین عقل و دین و مرحله ی دوم گفت و گوی بین دین و علوم تجربی طبیعی و مرحله ی سوم، اتقان و درستی نظریه علمی می¬باشد و معجزه بودن و اعتبار وثاقت کتاب مقدس می¬باشد.
کلیدواژه: علم، دین، عقل، حقیقت، مکتب